TOP-ohjeet ja materiaalit
TOP-jaksolla keskiössä on tutustuminen työpaikan toimintaan, työtehtäviin ja työntekijöihin. Jakson olennaisia tavoitteita ovat mielekkäiden ja oppimista tukevien työtehtävien tekeminen sekä innostavan työelämäkokemuksen saaminen. Työtehtävien lisäksi TOP-jakso tarjoaa mahdollisuuden perehtyä toimialaan, eri ammatteihin ja koulutuspolkuihin.
TOP-jakson sisältöjä voidaan suunnitella monella tavalla riippuen työnantajan toiminnasta. Jakso voi sisältää käytännön työtehtävien tekemistä, eri ammattilaisten työn seuraamista, heidän työtehtäviinsä ja koulutustaustaansa tutustumista sekä toimialan kokonaisuuden hahmottamista. Näiden kokemusten avulla opiskelija saa monipuolisen kuvan työpaikan arjesta ja ammatin vaatimuksista.
TOP-jakson tavoitteina on:
- antaa opiskelijalle mahdollisuus tehdä merkityksellisiä työtehtäviä ja kokea työn arki
- edistää työelämävalmiuksia, kuten vuorovaikutusta, ongelmanratkaisua ja vastuullisuutta
- tutustuttaa opiskelija erilaisiin ammatteihin ja toimialoihin sekä työpaikkoihin
- tukea urasuunnittelua ja opintopolun hahmottamista
- opetella ja hyödyntää opittuja taitoja työelämässä, esimerkiksi soveltaa opistovuoden aikana opittuja taitoja, vahvuuksia ja omatoimisuutta käytännön työtehtävissä.
Opiskelijalle
Valitse paikka, joka kiinnostaa sinua!
TOP-jakson voit suorittaa työpaikalla, osittain etänä tai vaikka useammassa paikassa. Voit työskennellä yksin tai yhdessä muiden opiskelijoiden kanssa. Tämä on sinun mahdollisuutesi kokeilla, oppia uutta ja nähdä, millaista työelämä oikeasti on.
Millainen TOP-paikka sopii sinulle?
- Mitä aloja, ammatteja tai työtehtäviä haluaisit kokeilla?
- Minkälaiset työt eivät kiinnosta?
- Mitä taitoja sinulla on jo, joita haluaisit hyödyntää?
- Mitä haluaisit oppia TOP-jakson aikana?
Voit seurata kiinnostavia yrityksiä tai organisaatioita somessa – jos niiden toiminta kiinnostaa sinua, ehkä juuri siellä voisi olla TOP-paikkasi!
Mistä löytää TOP-paikkoja?
- Yritykset, yhdistykset, järjestöt, kunnat ja kaupungit – melkein kaikki ovat mahdollisia paikkoja!
- Kysy vinkkejä tutuilta aikuisilta: Missä he työskentelevät tai ketä he tuntevat? Ottavatko he nuoria TOP-jaksoille?
- Ota itse yhteyttä kiinnostaviin yrityksiin tai organisaatioihin.
Muista tämä!
TOP-jakso on sinun mahdollisuutesi kokeilla ja oppia. Valitse paikka, joka tuntuu sinusta innostavalta. Hyödynnä taitojasi käytännössä ja nauti kokemuksesta!
1. Tee lista kiinnostavista paikoista
Kirjoita ylös useita yrityksiä, yhdistyksiä tai työpajoja, joissa voisit olla kiinnostunut tutustumaan työelämään. Mitä enemmän vaihtoehtoja, sitä parempi.
2. Kysy vinkkejä läheltä
Opettajat, ohjaajat, kaverit ja perhe voivat tietää hyviä TOP-paikkoja. Myös lähellä oleva yritys tai yhdistys voi olla kiinnostunut, vaikka he eivät mainosta paikkoja.
3. Ota yhteyttä rohkeasti – soita tai käy paikan päällä
Soita yritykseen ja kysy, kuka vastaa TOP-jaksoista.
Käy ensisijaisesti paikan päällä tai soita ja kysyä suoraan esihenkilöltä.
Kerro lyhyesti: kuka olet, miksi haet paikkaa ja mitä haluaisit oppia.
4. Ole aktiivinen ja sinnikäs
TOP-paikkoja ei aina saa heti. Jos et saa vastausta, soita uudelleen tai käy toisen kerran. Tämä näyttää, että olet motivoitunut.
5. Käytä vahvuuksiasi
Kerro, missä olet hyvä – koulussa, harrastuksissa tai vapaa-ajalla.
Kysy myös, millaisia töitä voisit tehdä ja mitä paikalta odotetaan.
Loistavaa, jos olet löytänyt paikan! TOP-jakso on mahdollisuutesi tutustua työelämään, uusiin ihmisiin ja jopa saada kesätyöpaikka jatkossa.
Tässä vinkkejä, joilla voit valmistautua TOP-jaksoon hyvin:
Tutki työpaikkaa etukäteen
Käy yrityksen verkkosivuilla ja katso heidän somekanavansa. Mieti, mitä todella haluat oppia siellä ja miten heidän tyypillinen arki voisi näyttää.Suunnittele kulkureittisi
Selvitä, mistä paikasta työpaikka sijaitsee. Voitko mennä pyörällä, bussilla tai kävellen? Laske, monelta sinun täytyy lähteä, jotta olet ajoissa.Tarkista ensimmäisen päivän aikataulu
Kysy, mihin aikaan sinun pitää olla paikalla, missä tavataan ja kuka sinua ohjaa.Kysy pukeutumisesta
Onko työpaikalla työvaatteet vai käytätkö omia? Minkälainen pukeutuminen on sopivaa — esimerkiksi toimistotyössä vs. varastolla on eroa.Säilytä yhteystiedot
Tallenna ohjaajan puhelinnumero ja muut kontaktit – WhatsApp, teksti tai muu viestikanava. Näin tavoitat heidät tarvittaessa.Määritä omat tavoitteet
Mieti, mitä haluaisit oppia TOP-jaksolla. Kirjoita ylös tavoitteesi ja kerro niistä rohkeasti työpaikalla – se osoittaa, että olet oma-aloitteinen.Tuo esiin vahvuuksiasi
Pohdi, mitä taitoja sinulla on (koulu, harrastukset, aiemmat kokemukset) ja miten voisit hyödyntää niitä TOP-jaksolla.Ota aktiivinen asenne
Kysele, ehdota, ota vastuuta. Ole utelias ja valmis oppimaan – työnantajat huomaavat sen!
- TOP-jakso on osa sinun koulutyötäsi.
- TOP-päivän pituus on seitsemän(7) tuntia sisältäen ruokatauon.
- Ruokailu voi olla työnantajan tarjoama tai voit syödä omia eväitä.
- Voit tutustua työpaikalla yhteen tai useampaan ammattiin.
- Työpaikalla nimetään vastuuhenkilö, joka perehdyttää, neuvoo ja ohjaa sinua TOP-jakson ajan.
- Nuoria työntekijöitä koskevat säädökset ovat voimassa TOP-jaksolla.
- TOP-jakson aikana teet myös työssäoppimisen tehtävät, jotka ovat päiväkirja, haastattelu ja yritystehtävät. Tehtävät tulee toteuttaa jakson aikana työpaikkaan tutustuen.
- Saat TOP-jaksosta osallistumistodistuksen.
- Jos työnantaja ei tarjoa opiskelijalle lounasta työpaikalla, opiskelijalla on oikeus hakea ateriakorvausta työssäoppimisjakson päätyttyä Wilman kautta. Ateriakorvaus on viisi euroa päivältä.
Ennen TOP-jaksoa täytät työnantajan kanssa TOP-sopimuksen. Sopimukseen tulee sinun, työnantajan ja ryhmäohjaajan allekirjoitukset. Kun sopimus on allekirjoitettu, työssäoppimisjaksosi voi alkaa.
- Koulun vakuutus on voimassa TOP-päivinä. Vakuutus korvaa TOP-paikoilla sekä TOP-matkoilla sattuneet tapaturmat. Mikäli TOP-jaksolta maksetaan palkkaa, vakuutuksen voimassaolo lakkaa.
- Nuoren aiheuttaessa työpaikalla sääntöjen vastaisella käytöksellä vahinkoa, hän on vahingonkorvausvelvollinen. Vahingonkorvauslaissa ei ole alaikärajaa. Rikosoikeudellisen vastuun ikäraja on 15 vuotta.
- Jos olet ollut ulkomailla TOP-jaksoa edeltävän 3 kuukauden aikana, sinun tehtävänä on hankkia ravitsemisalan TOP-työpaikkaa varten salmonellatodistuksen.
Jos olet sairaana TOP-jakson aikana, ilmoitathan asiasta työnantajalle ja ryhmäohjaajalle. Lisäksi huoltajasi ilmoittaa sairauspoissaolon normaalisti ryhmäohjaajalle.
Työnantajalle
TOP-jakso on osa opistovuotta. Sen aikana opiskelija pääsee käytännön työtehtäviin tutustuakseen työelämään, eri aloihin ja työpaikan arkeen. Opiskelijat ovat yleensä 16–17-vuotiaita ja motivoituneita oppimaan sekä kokeilemaan omia taitojaan käytännössä.
Miksi työnantajan kannattaa ottaa opiskelija TOP-jaksolle?
- TOP-jakso tarjoaa mahdollisuuden tehdä hyvä ensivaikutelma tulevaisuuden osaajiin.
- Mukaan lähteminen on vastuullisuusteko, joka vahvistaa työnantajan mainetta ja vetovoimaa.
- Opiskelijoilla on uutta osaamista, tuoretta näkökulmaa ja digitaitoja, joista voi olla hyötyä toiminnan kehittämisessä.
- Jakso on helppo tapa tutustua potentiaalisiin tuleviin työntekijöihin ja voi auttaa kesätyö- tai sijaisrekryissä.
TOP-jakso on sujuva tapa rakentaa yhteistyötä oppilaitosten kanssa ja tukea nuorten kasvua työelämään, samalla kun organisaatio saa arvokasta lisäapua ja uusia näkökulmia omaan toimintaansa.
Oppilaat osallistuvat koulun järjestämään TOP-jaksoon, jossa he tutustuvat aitoihin työtehtäviin ja eri ammatteihin oikealla työpaikalla. TOP-jakso tukee nuoren uravalintoja ja antaa ensimmäisen kosketuksen työelämän käytäntöihin.
Ennen TOP-jaksoa: Esitietolomake
Ennen TOP-jakson alkua opiskelija täyttää esitietolomakkeen, johon kirjataan:
- TOP-jakson ajankohta
- yhteyshenkilö
- työtehtävät, joihin opiskelija osallistuu
- mahdolliset huomioitavat asiat (esim. turvallisuus, erityistarpeet, kulkeminen, salassapito)
Opiskelija palauttaa esitietolomakkeen ryhmäohjaajalle, joka lähettää sen Wilman kautta sähköisesti allekirjoitettavaksi työnantajalle, opiskelijalle ja ryhmäohjaajalle.
Allekirjoitusten jälkeen lomake tallentuu Wilmaan osaksi TOP-jakson dokumentaatiota.
Työaika ja tehtävät
- Päivittäinen työaika on enintään 7 tuntia, ja siihen sisältyy ruokatauko.
- Opiskelija voi tutustua yhteen tai useampaan ammattiin saman työpaikan sisällä.
- Työtehtävien tulee olla opiskelijalle sopivia, ohjattuja ja turvallisia.
- Opiskelija ei ole työsuhteessa työnantajaan, mutta nuoria työntekijöitä koskevat säädökset ovat voimassa.
Jakson päätyttyä: Todistus ja palaute
TOP-jakson jälkeen opiskelija saa TOP-todistuksen.
- Työnantaja antaa lyhyen palautteen opiskelijan toiminnasta.
- Koulu tarjoaa valmiin todistuspohjan, mutta työpaikka voi käyttää myös omaa todistusta.
- TOP-jaksosta vastaa työpaikalla nimetty ohjaaja ja koululla ryhmäohjaaja.
- Työpaikalla nimetään vastuuhenkilö, joka perehdyttää, neuvoo ja ohjaa TOP-oppilasta. Ohjaajia voi olla useampia, mutta tästä kannattaa kertoa nuorelle etukäteen.
- Nuorelle tulisi järjestää mahdollisuus arvioida hankkimaansa tietoa ja kokemuksia. Tämä voidaan järjestää esimerkiksi lyhyillä päivittäisillä palautekeskusteluilla.
- Ruokailu voidaan järjestää työpaikalla tai opiskelijalla on mukana ovat eväät.
- Nuori on tapaturmavakuutettu työpaikalla sekä kodin ja työpaikan välisillä matkoilla. Tapaturman sattuessa noudatetaan opiston ohjeistusta.
- Työtehtävien suunnittelussa tulee huomioida työn turvallisuuden ja terveellisyyden osalta laki nuorista työntekijöistä. Siirry tästä lukemaan lisää.
Työssäoppimisjakson päätteeksi työnantaja tekee opiskelijalle kirjallisen arvioinnin. Arvioinnissa huomioidaan muun muassa:
Työtehtävien hoitaminen ja vastuullisuus
Vuorovaikutus ja yhteistyötaidot
Oma-aloitteisuus ja aktiivisuus
Oppiminen ja kehittyminen jakson aikana
Opiskelija saadessa arvioinnin suoraan työnantajalta, ja hän voi käyttää sitä:
omien vahvuuksien ja kehityskohteiden tunnistamiseen
osana opiston ohjausprosessia
työnhaussa liittämällä arvioinnin esimerkiksi työhakemukseen tai CV:hen
Huoltajalle
Kannusta pohtimaan erilaisia TOP-paikkoja
Esimerkiksi myymälätyö, ravintola-ala, sosiaalinen ala tai luonnon kanssa työskentely. Kysy, mitkä työtehtävät kiinnostavat ja mistä nuori haaveilee juuri nyt.Keskustele työelämän pelisäännöistä
Työpaikalla on tärkeää olla täsmällinen, ystävällinen ja huolellinen. Anna esimerkkejä: tervehtiminen, ohjeiden kuunteleminen, kysyminen tarvittaessa ja tehtävien tekeminen ajallaan.Auta asettamaan odotuksia TOP-jaksolle
Kysy nuorelta, mitä hän odottaa jaksolta, ja kannusta kirjaamaan odotukset ylös. Oma aktiivisuus voi jopa auttaa saamaan kesätyöpaikan myöhemmin.Tarjoa verkostoja, mutta älä hoida paikkaa puolestaan
Vinkkaa mahdollisia työpaikkoja tai tuttuja, mutta anna nuoren tehdä hakemukset itse. Tarvittaessa voit tukea hakemuksen kirjoittamisessa tai yhteydenotossa.
Keskustele nuoren kanssa kokemuksista: muistuta, että työelämässä tulee vastaan paljon uutta tietoa, jota ei välttämättä ole käsitelty koulussa. TOP on paikka oppia – ei tarvitse olla asiantuntija.
Sairauspoissaolot: jos nuori on sairaana, hänen tulee ilmoittaa siitä työnantajalle ja opinto-ohjaajalle. Huoltajana ilmoitat poissaolon luokanohjaajalle normaalisti.
Kannusta sanoittamaan oppiminen: rohkaise nuorta pohtimaan, mitä on oppinut ja mitä taitoja osaa hyödyntää. TOP voi olla nuoren ensimmäinen työkokemus ja merkintä ansioluetteloon.
Tarkista käytännön asiat: kysy, sujuuko kulkeminen työpaikalle ja ovatko työtehtävät mieluisia.
Kannusta aktiivisuuteen: rohkaise nuorta miettimään, miten työtehtäviä voisi tehdä paremmin, ja kertomaan ideoistaan myös työpaikalla.
Keskustele TOP-jakson kokemuksista
Kysy, mikä oli parasta, mikä haastavinta ja mitä nuori oppi. Pohdi yhdessä, millaisia ajatuksia työpaikka ja toimiala herättävät.Kannusta kirjaamaan ja säilyttämään
Pyydä nuorta tallentamaan TOP-jakson arviointi tai todistus ja päivittämään ansioluettelo TOP-paikan tehtävien osalta.Tartu mahdollisuuksiin jatkossa
Jos TOP-paikka oli mieluinen, kannusta nuorta olemaan aktiivinen ja kysymään esimerkiksi kesätyömahdollisuutta.Käännä kielteinen kokemus oppimiskokemukseksi
Jos TOP-jakso ei ollut onnistunut, keskustele yhdessä, mitä olisi voitu tehdä paremmin: työnantajan toimet ja omat valinnat. Miten kokemuksesta olisi saanut enemmän irti?