Tekstiilityön polku

“Vähän hieno, vähänkö oot taitava!

Tekstiilipolulla suunnittelet ja valmistat useita eri tuotteita pehmeistä materiaaleista omien mieltymystesi ja taitojesi mukaan. Opinnoissa kehitetään kädentaitoja ompelun, kudonnan, kankaan kuvioinnin ja lankatöiden parissa.

Tavoite on tehdä vuoden aikana viisi eri työtä käyttäen ainakin viittä eri tekniikkaa. Monet ehtivät paljon enemmänkin. Turvallinen, vapaa ilmapiiri vapauttaa luomaan ja kokeilemaan uutta. Ehkä haluat kokeilla tuftausta tai makrameeta? 

Käsillä tekeminen kehittää ahkeruutta, pitkäjänteisyyttä, paneutumista ja epäonnistumisten sietämistä. Kun kirjoneulepuseron silmukkamäärät on laskettu tarkasti, mutta silti tulee liian pieni tai suuri, puretaan, vaihdetaan suunnitelmaa ja jatketaan sinnikkäästi.

Ahkeroinnin jälkeen on ilo irrottaa itse kudottu viltti tai matto kangaspuista oman huoneen kaunistukseksi tai pukeutua itse suunnittelemaansa ja toteuttamaansa huppariin, neuleeseen tai kevätjuhlamekkoon. Yhden onnistumisen ilo välittyy koko ryhmälle, ja opiskelutovereiden kiittävä palaute vahvistaa itsetuntoa.

Kädentaidoista on hyötyä lukuisissa ammateissa ja tavallisessa arjessa. Taitaja, jolla on silmää, sisustaa kodin kauniisti, vaatettaa itsensä ja ehkä läheisensäkin ja pidentää tekstiilituotteiden elinkaarta. Kädentaidot ovat vastataito kertakäyttökulttuurille. Itsetekemisen kautta osaa antaa arvon toistenkin työlle.

Kenelle

Sinulle, joka haluat löytää uusia taitoja ja vahvistaa kädentaitojasi pehmeiden materiaalien parissa sekä työskennellä luovasti omien oppimistavoitteidesi mukaan.

  1. Valintaperusteet

Hakija voi saada opiskelijavalinnassa  yhteensä 24 pistettä. Tasapisteissä ratkaisevat polkukohtaiset pisteet.  Tekstiilityön polulla pisteet muodostuvat seuraavista tekijöistä:

1. Kaikille yhteiset kysymykset  (0–8 pistettä). Opistokelpoisuuden ja koulutuksen kohderyhmään kuulumisen selvittäminen.
2. Polkukohtaiset valintaperusteet (0–16 pistettä)

  • Hakutoivejärjestys yhteishaussa (0–2 p):
    – Tämä polku ensimmäisenä hakukohteena (2 p), tämä polku toisena hakukohteena (1 p)
  • Motivaatio, harrastuneisuus ja suuntautuneisuus (0–6 p)
  • Käsityön pakollinen tai valinnainen arvosana (0–4 p)
  • Ennakkotehtävä( 0–4 p): Satuhahmo.
    Suunnittele ja toteuta pieni pehmohahmo sinulle tärkeän lastenlaulun hahmosta. Voit käyttää tekniikkana ompelua, neulontaa, virkkausta tai huovutusta.

Luo tiedosto, johon kokoat seuraavat asiat:

  1. Kerro lyhyesti (100150 sanaa) tekoprosessista:
      •  Mistä laulusta sait idean hahmoon?
      •  Mitä tekniikkoja käytit työssäsi?
      •  Miten mielestäsi onnistuit?
  2. Liitä mukaan kuva luonnostelupaperista  tai ideointipaperista tai ideakuvakooste.
  3. Liitä mukaan kolme kuvaa valmiista työstä. Ota kuvat eri suunnista: edestä, takaa ja sivulta. 
  4. Nimeä tiedosto muotoon etunimi_sukunimi_ennakkotehtävän nimi ja palauta Wilma liitteenä.
 
Arvioinnissa otetaan huomioon: Tehtävänannon mukainen toteuttaminen,  työn huolellisuus, valitun tekniikan hyödyntäminen, oivaltavuus ja luovuus. 
 

Huomaathan, että ennakkotehtävä on motivaation mittari: jos olet valmis näkemään hieman vaivaa päästäksesi opiskelemaan haluamiasi asioita, sovit ehkä tälle polulle. Tartu tehtävään rohkeasti! Tehtävän voi tehdä hyvin monella tavalla ja omannäköisesti. 

Ennakkotehtävän tekeminen on edellytys valituksi tulemiselle. 

Lisäksi opistoon voidaan valita harkintaan perustuvalla valinnalla. Katso lisätietoja kohdasta Hakijalle → Harkintaan perustuva valinta. 

Polulle voivat hakea oppivelvollisuutta suorittavat nuoret.

Hakuohjeet

Oppivelvollisuusikäisten koulutus toteutetaan Opetushallituksen laatimien opetussuunnitelman perusteiden mukaisesti.

Lue lisää. 

Paikalliset opetussuunnitelmat

Tekstiilityön opetussuunnitelma

Opistoyhteisössä ollaan kiinni elämässä. Opistossa opiskellaan yhteisöllisesti ja elämyksellisesti eri opintopoluilla. Pohjoinen luonto tarjoaa rikkaan oppimisympäristön.

Lue lisää

Henkilökohtainen opiskelusuunnitelma

Koulutuksen aloittavalle opiskelijalle laaditaan henkilökohtainen opiskelusuunnitelma, johon kirjataan yksilölliset koulutusta ja kehittymistä koskevat tavoitteet sekä ohjaus- ja tukitoimia koskevat tiedot. Sitä päivitetään opiskelijan ja opintopolku ohjaajan kanssa opintojen edetessä.

Polkuohjaaja