
Kestävä pohja taiteen harrastamiseen
Kuvataidepolun opintojen tavoitteena on kuvallisen ilmaisutaidon kehittäminen ja visuaaliseen kulttuuriin perehtyminen.
Käytössämme on taidetalon tilava ateljee, savipaja, valuhuone ja laaja taidekirjasto. Tiloissa voi työskennellä vapaa-aikoina tai vetäytyä rauhalliselle parvelle lueskelemaan. Sään salliessa piirrämme ja maalaamme myös ulkona.
Perinteisesti olemme osallistuneet Ranuan taiteidenyöhön joko teosnäyttelyin tai yhteisöllisellä teoksella. Alkusyksyn yhteistyössä tehtävä ympäristötaideprojekti ryhmäyttää kuvispolkulaiset ja vapauttaa luovuuteen. Tätä seuraavat yksilötehtävät ohjaavat kehittämään omaa osaamista. Opetus painottuu henkilökohtaiseen työskentelyyn, jota täydennetään tietoiskuin.
Piirtäminen on kaiken kuvailmaisun perusta, joten perehdymme erilaisiin piirustustapoihin,välineisiin ja tekniikkaan. Värin sekoittaminen ja rinnastaminen tulevat opittaviksi vesi-, akryyli- ja öljyvärimaalaamisessa. Kolmiulotteista ilmaisua harjoitamme muovaillen ja rakennellen eri materiaaleilla. Taidegrafiikan jaksolla on mahdollisuus tehdä kohopainografiikan lisäksi myös syväpainografiikkaa, jossa kuva syövytetään painolaatalle hapon avulla. Tila- ja aikataide sekä happening- ja performance-kokeilujakin on tehty.
Omia tuotoksia opitaan arvioimaan ja arvostamaan. Portfolio-oppiminen auttaa itsetuntemuksessa ja oman vahvuusalueen löytämisessä. Määrätietoinen ponnistelu palkitsee ja työ tekijäänsä kiittää.
Polun opintojen sisällä on mahdollisuus suorittaa lukion kuvataidekurssit 1 ja 2. Jos olet suorittanut aiemmin neljä kuvataiteen lukiokurssia, voit suorittaa opistossa kuvataiteen lukiodiplomin. Tästä on etua yliopiston pääsykokeiden ennakkotehtävissä.
Visuaalisen lahjakkuuden ja kuvallisen ilmaisutaidon kehittäminen avaa mahdollisuuksia vapaan- ja sovelletun taiteen alueille tai kulttuurin ja taiteen tutkimiseen. Moni entinen opiskelija on päätynyt ammatissaan taiteen, taidekäsityön, esinemuotoilun, arkkitehtuurin, yhdyskuntasuunnittelun sekä opetustyön tai kulttuurin- ja taiteentutkimuksen pariin. Kaikille kuvataidepolku antaa kestävän pohjan taiteen harrastamiseen, jopa valmiuksia ohjaustoimintaan kerhoissa ja harrastepiireissä.
Jos haluat oppia valo- ja videokuvaamista, kannattaa valita valinnaisaineeksi kuvaviestintä.
Kenelle
Kuvailmaisusta ja -viestinnästä sekä muotoilusta ja arkkitehtuurista kiinnostuneelle.



Hakija voi saada opiskelijavalinnassa yhteensä 24 pistettä. Tasapisteissä ratkaisevat polkukohtaiset pisteet. Kuvataiteen polulla pisteet muodostuvat seuraavista tekijöistä:
1.Kaikille yhteiset kysymykset (0–8 pistettä). Opistokelpoisuuden ja koulutuksen kohderyhmään kuulumisen selvittäminen.
2. Polkukohtaiset valintaperusteet (0–16 pistettä)
- Hakutoivejärjestys yhteishaussa (0–2 p):
– Tämä polku ensimmäisenä hakukohteena (2 p), tämä polku toisena hakukohteena (1 p)
- Kuvataiteen arvosana (0–4 p)
- Kuvataiteeseen liittyvä ja osoitettu suuntautuneisuus, harrastuneisuus ja tavoitteellisuus (0–4 p)
- Ennakkotehtävä (0–6 p): Tee seuraavat kolme ennakkotehtävää haluamallasi tekniikalla. Tehtävien arviointiperusteita ovat piirustustaito, sommittelu, tekniikan hallinta, omaperäisyys
Tehtävä 1. Piirrä itsesi johonkin sinulle tärkeään sisätilaan (oma huone, mummola, ostoskeskus jne.)
Tehtävä 2. Piirrä kahden pakopisteen perspektiivikuva tulitikkulaatikosta. Varjosta työsi loogisesti.
Tehtävä 3. Suunnittele Ranuan Kristillisen kansanopiston Kuvataidepolulle uusi Logo. Voit tehdä logon perinteisillä tekniikoilla tai tietokoneella.
– Piirustustaito on kuvallisen työskentelyn keskeinen taito. Se on osittain lahjakkuutta, mutta pitkälti opittavissa oleva asia. Jokaisella on oma tapansa piirtää. Hyvä piirtäjä osaa ilmaista monimutkaisiakin asioita piirtäen.
– Sommittelulla tarkoitetaan kuvaan tulevien elementtien sijoittelua kuvakentälle. Tavoitteena on mielenkiintoinen, kiinnostava ja tasapainoinen sommittelu. Hyvässä sommittelussa on tasapainoa, rytmiä ja jännitettä.
– Tekniikan hallinta tarkoittaa harjaantuneisuutta valitun tekniikan käytössä( esim. lyijykynä, vesiväri, tussit).
– Omaperäisyydellä tarkoitetaan että aihe on sisäistetty ennen sen kuvaamista. Se on omiin havaintoihin perustuvaa, ei jäljennetty jostain olemassa olevasta kuvasta tai teoksesta.
Nimeä ennakkotehtävä muodossa: etunimi_sukunimi_ennakkotehtävä_nimi. Palauta kaikki tiedostot yhdistettynä yhdeksi PDF-tiedostoksi Wilman Wilma liitteenä.
Ennakkotehtävän tekeminen on edellytys valituksi tulemiselle.
Lisäksi opistoon voidaan valita harkintaan perustuvalla valinnalla. Katso lisätietoja kohdasta Hakijalle → Harkintaan perustuva valinta.
Polulle voivat hakea sekä oppivelvolliset että oppivelvollisuusiän ylittäneet nuoret.
Oppivelvollisuusikäisten koulutus toteutetaan Opetushallituksen laatimien opetussuunnitelman perusteiden mukaisesti.
Paikalliset opetussuunnitelmat
Opistoyhteisössä ollaan kiinni elämässä. Opistossa opiskellaan yhteisöllisesti ja elämyksellisesti eri opintopoluilla. Pohjoinen luonto tarjoaa rikkaan oppimisympäristön.
Henkilökohtainen opiskelusuunnitelma
Koulutuksen aloittavalle opiskelijalle laaditaan henkilökohtainen opiskelusuunnitelma, johon kirjataan yksilölliset koulutusta ja kehittymistä koskevat tavoitteet sekä ohjaus- ja tukitoimia koskevat tiedot. Sitä päivitetään opiskelijan ja opintopolku ohjaajan kanssa opintojen edetessä.
Polkuohjaaja
- Markku Karttunen
- markku.karttunen@rakro.fi