
Tilaa kokeilla, yrittää ja erehtyä
Teknisessä työssä opiskelija valmistaa opiston työpajassa kiinnostuksensa ja taitojensa mukaan töitä kovista materiaaleista kuten puusta ja metallista. Ensimmäisenä työnään jokainen suunnittelee ja toteuttaa puukon. Sen jälkeen opiskelija voi tehdä useamman pienemmän työn tai jonkin isomman työn taitojensa mukaan. Monet ovat tehneet jonkin omassa asunnossa tarvittavan kalusteen, jotkut jopa keinutuolin tai suuren pöytäkaluston.
Teknisen työn tiloissa on hyvät koneet puun ja metallin työstöön. Töistään riippuen voi oppia käyttämään mm. vannesahaa, pylväsporakonetta, hiomakoneita, pyörösahaa, oikohöylää, tasohöylää, sorvia, kulmahiomakonetta, hitsauskonetta.
Teknisen työn tunneilla vallitsee tekemisen ja uuden kokeilemisen into. Pohdimme yhdessä ratkaisuja ja poistamme oppimisen esteitä.
Teknisen työn opinnot voivat antaa valmiuksia monenlaisiin kädentaitoja vaativiin ammatteihin ja innostuksen hakeutua vaikkapa puualan koulutukseen. Jotkut saavat mukaansa hyvän harrastuksen koko elämänsä ajaksi.
Kenelle
Käsillä tekemisestä innostuneelle ja kiinnostuneelle.



Hakija voi saada opiskelijavalinnassa yhteensä 24 pistettä. Tasapisteissä ratkaisevat polkukohtaiset pisteet. Teknisen työn polulla pisteet muodostuvat seuraavista tekijöistä:
1. Kaikille yhteiset kysymykset (0–8 pistettä). Opistokelpoisuuden ja koulutuksen kohderyhmään kuulumisen selvittäminen.
2. Polkukohtaiset valintaperusteet (0–16 pistettä)
- Hakutoivejärjestys yhteishaussa (0–2 p):
– Tämä polku ensimmäisenä hakukohteena (2 p), tämä polku toisena hakukohteena (1 p)
- Motivaatio, harrastuneisuus ja suuntautuneisuus (0–4 p)
- Käsityön pakollinen tai valinnainen arvosana (0–4 p)
- Ennakkotehtävä (0–6 p). Tee pienoismalli siitä, mitä aiot polulla tehdä.
Voit tehdä mallin valitsemallasi tavalla seuraavasti:
- Piirrä malli käsin tai käytä suunnitteluohjelmaa.
- Rakentamalla pienoismalli esimerkiksi pahvista, puusta tai muista helposti käsiteltävistä materiaaleista.
Tehtävän vaiheet:
- Suunnittelu:
- Mieti, miten ideasi tai rakenteesi toteutetaan mallina.
- Valitse toteutustapa (piirustus, suunnitteluohjelma tai pienoismalli).
- Käytä tarvittaessa mittakaavaa, jotta mallisi on mahdollisimman realistinen.
- Toteutus:
- Tee malli valitsemallasi tavalla.
- Huolehdi siitä, että mallisi on huolellisesti ja siististi toteutettu.
- Lisää yksityiskohtia, jotka auttavat hahmottamaan mallisi käyttötarkoitusta tai toiminnallisuutta.
- Kirjoita selitysteksti:
- Liitä mallin mukaan selitysteksti (n. 100–200 sanaa), jossa vastaat seuraaviin kysymyksiin:
- Mitä mallisi esittää?
- Miten toteutit mallisi?
- Miksi valitsit juuri tämän toteutustavan ja materiaalit?
- Mitä työsi avulla voidaan havainnollistaa?
Tehtävä palautus:
-
- Lopuksi ota suunnitelmastasi 3 kuvaa eri kuvakulmista esim. edestä, ylhäältä ja sivusta ja liitä mukaan selitysteksti.
- Palauta tehtävä yhdistettynä yhdeksi PDF-tiedostoksi ja nimeä se muotoon etunimi_sukunimi_ennakkotehtävän nimi ja palauta Wilma liitteenä.
Ennakkotehtävän tekeminen on edellytys valituksi tulemiselle.
Lisäksi opistoon voidaan valita harkintaan perustuvalla valinnalla. Katso lisätietoja kohdasta Hakijalle → Harkintaan perustuva valinta.
Polulle voivat hakea sekä oppivelvolliset että oppivelvollisuusiän ylittäneet nuoret.
Oppivelvollisuusikäisten koulutus toteutetaan Opetushallituksen laatimien opetussuunnitelman perusteiden mukaisesti.
Paikalliset opetussuunnitelmat
Opistoyhteisössä ollaan kiinni elämässä. Opistossa opiskellaan yhteisöllisesti ja elämyksellisesti eri opintopoluilla. Pohjoinen luonto tarjoaa rikkaan oppimisympäristön.
Henkilökohtainen opiskelusuunnitelma
Koulutuksen aloittavalle opiskelijalle laaditaan henkilökohtainen opiskelusuunnitelma, johon kirjataan yksilölliset koulutusta ja kehittymistä koskevat tavoitteet sekä ohjaus- ja tukitoimia koskevat tiedot. Sitä päivitetään opiskelijan ja opintopolku ohjaajan kanssa opintojen edetessä.
Polkuohjaaja
- Sauli Laivamaa
- sauli.laivamaa@rakro.fi